مراسم روضه شهادت حضرت جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام سال 95

پیشوا شهادت امامزاده

برنامه هیئت در ماه مبارک رمضان

هیئت محبان حضرت جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام شهرستان پیشوا

مجلس روضه با سخنرانی حجت الاسلام احمدی اصفهانی

سخنرانی سید حسن احمدی اصفهانی در پیشوا هیئت محبان جعفر بن موسی الکاظم

به یاد واعظ شهید سید محمد رضا طبسی حائری

سید محمد رضا طبسی حائری

مراسم شام شهادت حضرت جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام سال 94

شهادت امامزاده حضرت جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام سال 94 با سخنرانیشیخ حسین یوسفی  و با نوای کربلایی محمد رضا کیانمهر ابوالحسن حیدری رضا آذریان پیشوا مسجد حاج ابوطالب 

جشن نیمه شعبان 93

مراسم شام شهادت حضرت جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام سال 93

سید احمد دارستانی پیشوا

عکس صحن قدیم  امامزاده جعفر بن موسی الکاظم علیه السلام پیشوا

مهدی ما در عصر خودش مظلوم است  

حضرت سیدالشهداء علیه­السّلام در عالَم مکاشفه به یکی از علمای قم فرمودند:

«مهدی ما در عصر خودش مظلوم است، تا می­توانید دربارهٔ  آن حضرت سخن بگویید و قلم­ فرسایی کنید؛ آنچه درباره­ٔ شخصیّت این معصوم بگویید درباره­ٔ همه­ٔ معصومین علیهم السّلام گفته اید؛ چون حضرات معصومین همه در عصمت و ولایت و امامت یکی هستند و چون این زمان، دوران مهدی ما است سزاوار است درباره­ٔ او بیشتر گفتگو شود.

و در خاتمه فرمودند:

باز تأکید می­ کنم درباره­ٔ مهدی ما زیاد سخن بگویید و بنویسید، مهدی ما مظلوم است، بیش از آنچه نوشته و گفته شده باید درباره­ اش نوشت و گفت».

 بوستان ولایت، ج۲، ص۱۸ به نقل از صحیفه­ مهدیّه، ص 52.

آیت الله سید علی قاضی

آيت الله سيد علی قاضی می فرمود: من هر چه دارم از قرآن و سيد الشهداء عليه‌السلام دارم .

در مجلس روضه‌ی سيد الشهدا عليه‌السلام بدون توجه به آنان که بر او خورده می گرفتند، کفش ميهمانان را جفت کرده تميز می کرد.

آيت الله سيد ابوالقاسم خويی مي‌فرمود:« من هر وقت مي‌رفتم مجلس آقاي قاضی، کفشهايم را می گذاشتم زير بغلم که مبادا آقای قاضی آنها را جفت کرده يا تميز کند».

فاطمیه اول مراسم شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

فَكَادَتْ نَفْسِي تَخْرُجُ

شيخ ابن قولويه قمي به سند معتبر از حضرت سجاد -عليه السلام- روايت كرده است كه به «زائده» فرمود: چون در روز عاشورا همه ي مصيبتها را به ما رساندند و پدرم و يارانش را شهيد كردند، سپس حرم محترم و زنان گرامي آن حضرت را بر شتران سوار نمودند و به سوي كوفه روانه كردند:

  فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ صَرْعَى وَ لَمْ يُوَارَوْا فَيُعْظُمُ ذَلِكَ فِي صَدْرِي وَ يَشْتَدُّ لِمَا أَرَى مِنْهُمْ قَلَقِي فَكَادَتْ نَفْسِي تَخْرُجُ

 آن گاه به ايشان كه در خاك و خون غلتيده بودند، نگاه كردم. كسي آنها را به خاك نسپرده بود، و اين سخت بر من گران آمد بطوري كه سينه ام تنگ شد و حالتي بر من پيش آمد كه نزديك بود مرغ جان از بدنم پرواز كند.

 عمه ام زينب كبري - عليهاالسلام - چون مرا بدين حالت ديد پرسيد:

 مالي أراك تجود بنفسك يا بقية جدي و أبي و أخوتي؟

 اي يادگار جد و پدر و برادرانم! اين چه حالتي است كه در تو مي بينم بطوري كه

 مي خواهي جان به جانان تسليم كني؟

 به عمه ام گفتم:

وَ كَيْفَ لَا أَجْزَعُ وَ لَا أَهْلَعُ وَ قَدْ أَرَى سَيِّدِي وَ إِخْوَتِي وَ عُمُومَتِي وَ وُلْدَ عَمِّي وَ أَهْلِي مُصْرَعِينَ بِدِمَائِهِمْ مُرَمَّلِينَ بِالْعَرَاءِ مُسْلَبِينَ لَا يُكَفَّنُونَ وَ لَا يُوَارَوْنَ وَ لَا يُعَرِّجُ عَلَيْهِمْ أَحَدٌ وَ لَا يَقْرَبُهُمْ بَشَرٌ كَأَنَّهُمْ أَهْلُ بَيْتٍ مِنَ الدَّيْلَمِ وَ الْخَزَرِ

 چگونه ناشكيبايي و بي تابي نكنم و حال آنكه مي بينم كه سرور و برادران و عموها و عموزادگان و نزديكانم بر زمين افتاده و به خون خويش آغشته اند و بدن آنها برهنه و بي كفن است، و كسي آنها را به خاك نمي سپارد و اصلا متوجه شان نمي شود و به نزديك آنها نمي آيد. گويا اينها از اهل ديلم و خزر هستند.

 عمه ام گفت: اين صحنه ها تو را ناشكيبا و بي تاب نكند، كه اين عهدي از سوي پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله - با جد و پدر و عموي توست، بطوري كه مصايب هر كدام را به آنان خبر داده است. و خداوند پيماني از گروهي از اين امت گرفته است كه فرعونيان زمين آنها را نمي شناسند، اما اهل آسمانها آنان را مي شناسند كه اعضاي جدا شده و اجساد در خون تپيده را دفن نمايند، و در اين سرزمين طف بر قبر پدرت سيد الشهداء -عليه السلام- نشانه اي بگذارند كه اثر آن هرگز از بين نرود و به مرور زمان محو نگردد. و پيشوايان كفر و پيروان ضلالت و گمراهي در محو و نابودي آن قبر مي كوشند، ولي آن قبر هر روز آشكارتر و والاتر و بلند پايه تر مي شود. پس اهل بيت را از قتلگاه دور كردند و بر شتراني سوار نمودند و به سوي كوفه رهسپار ساختند.

علامه امینی و علاقه به  حضرت عباس علیه السلام


مرحوم علامه تهرانی در کتاب معاد شناسی خود می نویسد: 
از شخص موثقی شنیدم که می گفت:
روزی یکی از معممین برای عیادت مرحوم علامه امینی در منزل موقت ایشان که در منطقه پیچ  شمیران تهران بود رفته بود. 
علامه امینی سخت مریض و به پشت خوابیده بودند. 
آن شخص ضمن احوالپرسی و صحبت از آقا سؤال کرده بود:
 اگر انسان به حضرت عباس علیه السلام علاقه و محبت نداشته باشد به ایمان او صدمه می خورد؟ 
علامه متغیر شده و با آن حال نقاهت نشستند و گفتند:
به حضرت ابوالفضل علیه السلام که سهل است، اگر به بند کفش من که نوکری از نوکران حضرت ابوالفضلم علاقه و محبت نداشته باشد از این جهت که نوکرم ، والله به رو در آتش خواهد افتاد !

دعای قنوت امام علی علیه السلام

قال أميرالمؤمنين عليه‏السلام:

 

اللهمّ العنهم بكلّ جنين أسقطوه و ضلع دقّوه و صكّ مزّقوه.

اميرالمؤمنين عليه‏السلام در قنوت نماز چنين دعا مى‏كرد: خدايا، بخاطر جنينى كه سقط كردند و پهلويى كه شكستند و سَنَدى كه پاره كردند آنان را لعنت كن.

 

المصباح ( للكفعمى ): ص 553.

در محضر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی

اگر می‌خواهی صدقه بدهی، همین‌طوری صدقه نده؛ زرنگ باش، حواست جمع باشد، صدقه را از طرف امام رضا علیه السلام برای سلامتی آقا امام زمان عجل الله تعالی بده! برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد، ممکن نیست خداوند این صدقه‌ی تو را رد کند، تو هم اینجا حق واسطه‌گری‌ات را میگیری. تو واسطه‌ای و همین حق واسطه‌گری است که اجازه می‌دهد تو به مراحل خاص برسی

 

کتاب خاطرات آقا مجتبی تهرانی

در محضر آیت الله محسن قرائتی

بچه ام کوچولو بود، از من بیسکویت خواست.گفتم: امروز مى خرم.

وقتى به خانه برگشتم فراموش کرده بودم. بچه دوید جلو و پرسید: بابا بیسکویت کو؟

گفتم: یادم رفت!!!

بچه تازه به زبان آمده بود، گفت: بابا بَده، بابا بَده.

بچه را بغل کردم و گفتم: باباجان! دوستت دارم.

گفت: بیسکویت کو؟

دانستم که دوستى بدون عمل را بچه سه ساله هم قبول ندارد.

چگونه ما میگوئیم خدا و رسول و اهل بیت او را دوست داریم، ولى در عمل کوتاهى میکنیم؟

 

خاطره ای از حجت الاسلام محسن قرائتی

نحوه خواندن زیارت عاشورا

زیارت عاشورا شامل صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام میباشد. حضرت هادی علیه السلام فرمود: هرکس در خواندن زیارت عاشورای معروفه ، بخش لعن زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید:« اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» ، گویا مانند کسی است که صد بار بخش لعن را خوانده است ؛ و هرکس ، بخش سلام زیارت را یک بار بخواند و سپس بگوید: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ ،‌ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ،‌وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً» ، گویا مانند کسی است که بخش سلام را به طور کامل صد بار خوانده است.

پس این زیارت را میتوان به سه صورت خواند:

اول : بطور کامل با صد بار لعن و صد بار سلام بخوانید .

 

دوم : قسمت اول لعن و سلام را یکبار خوانده و قسمت انتهایی را صد بار تکرار کنید .

اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذلِکَ، اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ ،  . یکبار و  اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً صد بار

 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللّهِ ... لِزِیارَتِکُمْ یکبار و السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ صد بار

 

سوم : قسمت اول لعن را یک بار و بعد عبارت آخر لعن  را با  تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً تمام کنید :

اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً

 همچنین سلام را چنین کنید  :

السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ، وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّةً

 

شفاء الصّدور فی شرح زیارة العاشور ج1،پاورقی ص110-111 ، آیة الله سیّد علی موحّد

بهترین چیز در نزد خدا

در روايتى از امام باقر عليه السلام وارد شده است كه در جواب اين سؤ ال كه چه چيز نزد خدا افضل است و چه كسى مبغوض و منفور است ، فرمودند:

ما من شى ء اءفضل عندالله من ان يسئل و يطلب مما عنده ، و ما اءحد اءبغض الى الله (عزوجل ) ممن يستكبر عن عبادته ، و لايسئل ما عنده 
چيزى نزد خدا افضل از اين نيست كه از او تقاضا كنند و از آنچه نزد اوست بخواهند، و هيچ كس مبغوض تر و منفورتر نزد خداوند از كسى كه از عبادت او تكبر مى نمايد و از مواهب او تقاضا نمى كند نيست .

اصول كافى ، ج 2، باب فضل الدعاء و الحث عليه ، ص 338.

خطبه امام سجاد در  مسجد شام

علاّمه مجلسی رحمه اللّه درجلاءُ العُیون فرموده :


یزید حضرت امام زین العابدین 
علیه السّلام را با خود به مسجد برد و خطیبی را طلبید و بر منبر بالا کرد، آن خطیب ناسزای بسیاری به حضرت امیر المؤ منین و امام حسین علیهماالسّلام گفت و یزید و معاویه علیهما اللعنة را مدح بسیار کرد ، حضرت امام زین العابدین علیه السّلام ندا کرد او را که : وَیلَک اَیهَااْلخاطِبُ اِشْتَرَیتَ مَرْضاةَ اْلمَخْلوُقِ بِسَخَطِ الخالقِ فَتَبَوَّء مَقْعَدُک مِنَ النّارِ؛
یعنی وای بر تو ای خطیب ! که برای خشنودی مخلوق ، خدا را به خشم آوردی ، جای خود را در جهنم مهیا بدان .
پس حضرت علی بن الحسین علیه السّلام فرمود که ای یزید! مرا رخصت ده که بر منبر بروم و کلمه ای چند بگویم که موجب خشنودی خداوند عالمیان و اجر حاضران گردد، یزید قبول نکرد، اهل مجلس ‍ التماس کردند که او را رخصت بده که ما می خواهیم سخن او را بشنویم ، یزید گفت : اگر بر منبر برآید مرا و آل ابوسفیان را رسوا می کند، حاضران گفتند: از این کودک چه بر می آید، یزید گفت : او از اهل بیتی است که در شیرخوارگی به علم و کمال آراسته اند، چون اهل شام بسیار مبالغه کردند یزید رخصت داد تا حضرت بر منبر بالا رفت و حمد و ثنای الهی اداء کرد و صلوات بر حضرت رسالت پناهی و اهل بیت او فرستاد و خطبه ای در نهایت فصاحت و بلاغت ادا کرد که دیده های حاضران را گریان و دلهای ایشان را بریان کرد. 

پس فرمود که ایها الناس حقّ تعالی ما اهل بیت رسالت را شش خصلت عطا کرده است و به هفت فضیلت ما را بر سایر خلق زیادتی داده ، و عطا کرده است به ما علم و بردباری و جوانمردی و فصاحت و شجاعت و محبت در دلهای مؤ منان .

و فضیلت داده است ما را به آنکه از ما است نبی مختار محمّدمصطفی صلی الله علیه وآله ، و از ما است صدّیق اعظم علی مرتضی و از ما است جعفر طیار که با دو بال خویش در بهشت با ملائکه پرواز می کند،از ما است حمزه شیر خدا و شیر رسول خدا ، و از ما است دو سبط این امّت حسن و حسین علیهماالسّلام که دو سید جوانان اهل بهشت اند.

هر که مرا شناسد شناسد و هر که مرا نشناسد من خبر می دهم او را به حسب و نسب خود.
ایها الناس ! منم فرزند مکه و مِنی ، منم فرزند زَمْزَم و صَفا. و پیوسته مفاخر خویش و مدائح آباء و اجداد خود را ذکر کرد تا آنکه فرمود:
منم فرزند فاطمه زهراء علیهاالسّلام ، منم فرزند سیده نساء، منم فرزند خدیجه کبری ، منم فرزند امام مقتول به تیغ اهل جفا، منم فرزند لب تشنه صحرای کربلا، منم فرزند غارت شده اهل جور و عنا، منم فرزند آنکه بر او نوحه کردند جنّیان زمین و مرغان هوا، منم فرزند آنکه سرش را بر نیزه کردند و گردانیدند در شهرها، منم فرزند آنکه حَرَم او را اسیر کردند اولاد زنا،مائیم اهل بیت محنت و بلا، مائیم محلّ نزول ملائکه سما، و مهبط علوم حقّ تعالی .
پس چندان مدائح اجداد گرام و مفاخر آباء عِظام خود را یاد کرد که خُروش از مردم برخاست و یزید ترسید که مردم از او برگردند ، مؤ ذّن را اشاره کرد که اذان بگو، چون مؤ ذّن اللّهُ اکبرُ گفت ، حضرت فرمود: از خدا چیزی بزرگتر نیست ،
چون مؤ ذّن گفت : اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ الا اللّهُ حضرت فرمود که شهادت می دهند به این کلمه پوست و گوشت و خون من ، 
چون مؤ ذن گفت : اَشْهَدُ اَنَّ مُحمداً رَسُولُ اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم حضرت فرمود: که ای یزید! بگو این محمد صلی اللّه علیه و آله و سلّم که نامش را به رفعت مذکور می سازی جدّ من است یا جدّ تو؟
اگر می گویی جدّ تواست دروغ گفته باشی و کافر می شوی ، و اگر می گویی جدّ من است پس چرا عترت او را کشتی و فرزندان او را اسیر کردی !؟ آن ملعون جواب نگفت و به نماز ایستاد.
جلاء العیون - ص 739 - منتهی الامال- ماجرای عاشورا

شیعه

قال صادق عليه‌السلام :
الشّیعَةُ ثَلاثَةُ أصْنافٍ؛ صِنْفٌ یَتَزَیَّنونَ بِنا وِصِنْفٌ یَسْتَأکَلُونَ بِنا وَصِنْفٌ مِنّا وَإلَیْنا، یأمَنُون بِأمْنِنا ویَخافُونَ بِخَوْفِنا وَلَیْسوا بِالبُذُرِ المُذَیِّعینَ وَلا بالْجُفاةِ الْمُرائینَ، إنْ غابُوا لم یُفْقَدُوا وَإنْ شَهِدُوا لَمْ یُؤبَه بِهِمْ أولئکَ مَصابیحُ الهُدی 


شیعه سه دسته اند؛

گروهی به وسیله ما زینت می یابند (و ما را وسیله عزت و آبروی خویش قرار می دهند)

و گروهی به وسیله ما می خورند(و ما را وسیله درآمد زندگی دنیایی خویش قرار می دهند)

و گروهی از ما و به سوی ما هستند، با امنیّت ما آرامش می یابند و با ترس ما ترسانند، بذر (های کاشته شده اسرار را) پخش نمی کنند و در برابر جفاکاران خودنمایی ندارند، اگر پنهان باشند کسی سراغ آنها را نمی گیرد و اگر آشکار باشند به آنها اعتنا نمی شود ( یعنی شهرت گریز و بی نام و نشانند ) آنها چراغهای هدایتند.

المحجّة البیضاء، ج4، ص356

آداب توسل

 استاد سید هاشم حداد ميفرمود: من‌ میبينم‌ در همۀ حرمهای مشرّفه‌ مردم‌ خود را به‌ ضريح‌ می چسبانند و با التجا و گريه‌ و دعا ميگويند: وَصْله‌ای بر وصله‌های لباس‌ پارۀ ما اضافه‌ كن‌ تا سنگين‌تر شود . كسی نمیگويد: اين‌ وصله‌ را بگير از من‌ تا من‌ سبك‌تر شوم‌، و لباسم‌ ساده‌تر و لطيف‌تر شود!

بهشت مشتاق فقرا است

حضرت پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:
خدا وند : با من تکلم کرد و فرمود:
"ای محمد!من هر گاه بنده ای رادوست داشته باشم .
سه چیز به او عطا می کنم:
1-دل او را محزون می کنم.
2-بدن او را بیمار می کنم.
3-دست او را از مال دنیا خالی می گردانم.

و هر بنده ای را دشمن داشته باشم سه چیز به او می دهم:
1-دل او را شاد و مسرور می کنم .
2-بدنش را صحیح می گردانم.
3-دست او را از اموال دنیویه پر می کنم".

"و فرمود که : مردم مشتاق بهشت اند ،و بهشت مشتاق فقرا است ".

معراج السعاده: ص 271

چرا هیئت میرویم ؟

آیت‌الله بهجت همیشه می‌گفت: شرکت در مجالس سیدالشهدا عليه السلام محبت به ذی‌القربای پیامبر  صلوات الله علیه وآله است. در آیه قرآن است که شما به ذی‌القربای پیامبرتان محبت کنید. پیامبرصلوات الله علیه وآله فرمود من پیامبر شما بودم و از شما چیزی نمی‌خواهم و اجر و مزدی جز محبت به نزدیکانم نمی‌خواهم.

خداوند به پیامبر صلوات الله علیه وآله می‌فرماید: «قل»، بگو من از شما اجر نمی‌خواهم، فقط به نزدیکانم محبت کنید. محبت می‌خواهم. این خیلی لطیف است. چون انسان بالاترین چیزی که می‌تواند بدهد، محبت و عشق و دوستی است و خداوند و پیامبرش فقط همین را از انسان می‌خواهند.

پدرم می‌گفت شرکت در مراسم امام حسین  عليه السلام همان ابراز عشق و محبت است. همان دوستی و محبت ذوی‌القرباست که خداوند دستور داده است. این شرکت در مراسم اجر رسالت پیامبر صلوات الله علیه وآله است. شما به این نیت برو و به خدا بگو تو گفتی و من هم آمدم. من همان محبتی را که تو می‌خواهی انجام می‌دهم. به کسانی که تو دوستشان داری و عزیز می‌داریشان، محبت می‌کنم.

ایشان در عبارت دیگری می‌گفت بر همه لازم است این کار را انجام بدهند. در این کاری که از دست برمی‌آید، کوتاهی نکنند و در این مجالس شرکت کنند و صرفا با ریتم مداح به هیجان نیایند و چیزی که آنها را به هیجان می‌آورد، عشق باشد.

گریه بر سیدالشهدا علیه‌السلام، بالاتر از نماز شب

پدرم می‌گفت: گریه بر سیدالشهدا  عليه السلام از افضل مستحبات باشد. گریه بر سیدالشهدا عليه السلام از همه مستحبات بالاتر است حتی از نماز شب! چون نماز شب حالتی جسمی دارد ولی گریه بر سیدالشهدا عليه السلام رقّت روحی است و عامل آن، آن را در درون انسان به وجود آورده است. کلید آن از نهان قلب خورده است و این خیلی ارزشمند است.

تاوان اندیشه مکروه

آیت الله فهری نقل می‌كند كه جناب شیخ به ایشان فرمود:

« روزی برای انجام كاری روانه بازار شدم، اندیشه مكروهی در مغزم گذشت، ولی بلافاصله استغفار كردم. در ادامه راه، شترهایی كه از بیرون شهر هیزم می‌آوردند، قطاروار از كنارم گذشتند، ناگاه یكی از شترها لگدی به سوی من انداخت كه اگر خود را كنار نكشیده بودم آسیب می‌دیدم. به مسجد رفتم و این پرسش در ذهن من بود كه این رویداد از چه امری سرچشمه می‌گیرد و با اضطراب عرض كردم: خدایا این چه بود؟

در عالم معنا به من گفتند: این نتیجه آن فكری بود كه كردی.

گفتم: گناهی كه انجام ندادم.

گفتند: لگد آن شتر هم كه به تو نخورد! »

حکایات شیخ رجبعلی خیاط

تشکر از مردم در کلام حضرت ثامن الحجج

حضرت ثامن الحجج ،امام رضا عليه السلام فرمودند:

مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللّه َ عَزَّوجلَّ

هر كس در مقابل خوبى مردم تشكر نكند، از خداى عزّوجلّ تشكر نكرده است. از پدر و مادر، همسایه، هرکسی که کمکی کرد، نگویید: وظیفه‌اش بود، ثروت داشت باید می‌داد و ... . در درس و بحث از هم مباحثه‌ای و استاد و غیره هم تشکّر کنیم.

عيون الاخبارالرضاعليه السلام، ج1، ص27

نصیحتی از یک عارف

مرحوم مرحوم کربلایی احمد تهرانی می فرمود: در عالَمِ معنا به من حالی کردند که: اگر مداح یا منبری برای مصائب اهل بیت عليها السلام و سیدالشهداء عليه السلام مرثیه خوانی و سخنرانی کند و در ازاء پولی که به او می دهند، خوشحال و مسرور شود و یا آن که جایی را انتخاب کند که به او پول بیشتری بدهند، به همان اندازه که از این امر در دل خوشحال شده، در خون سیدالشهدا و یارانش شریک می باشد. زیرا به عملی راضی شده که قتله ی سیدالشهدا به خاطر آن، جنایت کربلا را به راه انداختند ، یعنی دنیا

شهید حسن شحاته

هرکه درعین بلا شیعه بماند مرد است

هر که یک موی بلغزد به علی نامرد است

 

مردم این خواب حرام است همه برخیزید

جاده پیداست به جان شهدا برخیزید

 

مابه خون خواهی اولادعلی آمده ایم

چهارده قرن گذشته است ولی آمده ایم

شهید شیخ حسن شحاته  در شامگاه ۲ تیر ۹۲ در حالی که آماده شرکت در جشن نیمه شعبان در یکی از روستای مصر بود؛ در محاصره سلفی های تکفیری قرار گرفت و به طرز فجیعی کشته و جنازه اش را نیز مورد هتک حرمت قرار دادند...


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد ...


مشاهده عکس

مشاهده فیلم

به چه سخنی گوش باید داد ؟

پيامبر صلوات الله علیه وآله فرمودند :‌ هر كس به گوينده‌ای گوش دهد گويا عبادت او را كرده است ،  اگر گوينده حرف خدا را بر زبان مي‌آورد شنونده هم زمان گوش دادن بندگی خدا را میكند  اگر گوينده حرف ابليس را بر زبان می آورد، شنونده بندگی شيطان را میكند .


عيون الاخبار الرضا جلد 2 صفحه 826

سبّ دشمنان اهل بیت

امام رضا عليه السلام احاديثی را که نسبت به دشمنان اهل بيت عليهم السلام صريحاً دشنام داده اند، ساخته و پرداخته ی مخالفانشان می دانند :

ای ابن ابی محمود! مخالفين ما سه نوع خبر در فضائل ما جعل کرده اند:

1- غلو

2-  کوتاهی در حق ما

3- تصريح به بدی های دشمنان ما و دشنام به آن ها

وقتي مردم اخبار غلو آن دسته را مي شنوند، ما را تکفير می کنند و می گويند : شيعه قائل به ربوبيّت ائمه خود می باشد. و وقتی کوتاهي در حق ما را می شنوند، به آن معتقد مي شوند و وقتی بدی های دشمنان ما و دشنام به ايشان را می شنوند ما را دشنام مي دهند. حال آنکه خداوند می فرمايد:

" وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ به کسانی که غير از خدا را می پرستند دشنام ندهيد زيرا که آن ها در عوض به خدا دشنام مي دهند آن هم بی اندازه و جاهلانه  "

ای ابی محمود! وقتي مردم به چپ و راست مي روند تو ملازم طريقه ي ما باش، زيرا هرکس با ما همراه باشد، ما با او همراه خواهيم بود، و هرکس از ما جدا شود ما نيز از او جدا خواهيم شد ...

صاحب تفسير اطيب البيان ذيل همين آيه (  وَ لا تَسُبُّوا ... ) مي گويد: سبّ اعداء دين، اگر موجب سبّ آن ها به مقدسات دين شود، حرام است و اين باعث شود ما در گناه آن ها شريک شويم.

 

روایت برگرفته از عيون الاخبار الرضا جلد 2 صفحه 826

تفسیر آیه 108 سوره انعام 

نماز و امید بخش ترین آیه قرآن

امام علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است:

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ

نماز را در قبل و بعد از ظهر و بخشی از شب به پادار که خوبی ها بدی ها را نابود میکند . این تذکری است برای آنان که اهل تذکرند ...

سوره هود آیه 114

و فرمود: اى على! آن خدایى که مرا به حق مبعوث کرده و بشیر و نذیرم قرار داده یکى از شما که برمی ‏خیزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش می ‏ریزد، و وقتى به روى خود و به قلب خود متوجه خدا میشود از نمازش کنار نمی‏رود مگر آنکه از گناهانش چیزى نمی‏ ماند، و مانند روزى که متولد شده پاک می‏شود، و اگر بین هر دو نماز گناهى بکند نماز بعدى پاکش می‏کند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد.

بعد فرمود: یا على جز این نیست که نمازهاى پنجگانه براى امت من حکم نهر جارى را دارد که در خانه آنها واقع باشد، حال چگونه است وضع کسى که بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشوید؟ نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همین حکم را دارد.