نوای کربلا

نوای کربلا

شعر و دانلود مداحی و تصاویر مذهبی - نیست ما را جز دلی مشتاق دیدار حسین ...
نوای کربلا

نوای کربلا

شعر و دانلود مداحی و تصاویر مذهبی - نیست ما را جز دلی مشتاق دیدار حسین ...

حدیثی در وصف امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع)


خداى عزوجل هر علمى که به پیغمبرش‏(ص) آموخت امر فرمود که به امیرالمؤمنین‏(ع ) بیاموزد و او در علم وى شریکست

بَابُ أَنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ لَمْ یُعَلّمْ نَبِیّهُ عِلْماً إِلّا أَمَرَهُ أَنْ یُعَلّمَهُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنّهُ کَانَ شَرِیکَهُ فِی الْعِلْمِ‏

حمران گوید: امام صادق(ع) فرمود: جبرئیل (ع) دو انار براى پیغمبر صلى الله علیه و آله، آورد، رسول خدا صلى الله علیه و آله یکى را خورد و دیگرى را دو نیمه کرد، نیمى را هم خورد و نیمى را به على خورانید پس پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: برادرم! مى‏دانى این دو انار چه بود؟ گفت: نه، فرمود اما اولى نبوت بود که (مخصوص منست و) ترا از آن بهره‏جوئى نیست و اما دیگرى علم و دانش بود که تو در آن با من شریک هستى .

من گفتم: چگونه على در علم شریک پیغمبر بود؟ فرمود: خدا هیچ علمى را بمحمد صلى الله علیه و آله نیاموخت جز آنکه باو دستور داد که آنرا بعلى(ع) بیاموزد.

امام باقر(ع) فرمود: جبرئیل (ع) دو انار بهشتى آورد و هر دو را به آن حضرت داد، پیغمبر صلى الله علیه و آله یکى را خورد و دیگرى را از میان دو نیمه کرد، سپس نیمى را بعلى علیه السلام داد تا بخورد، آنگاه  فرمود: اى على! انار اولى را که من خوردم نبوت بود که ترا در آن بهره‏ئى نیست و دیگرى علم و دانش بود که تو با من در آن شریک هستى .

محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر(ع) مى‏فرمود: جبرئیل براى محمد صلى الله علیه و آله دو انار بهشتى آورد، على علیه‏السلام او را ملاقات کرد و گفت: این دو انار که در دست دارى چیست؟ گفت اما این یکى نبوت است که تو از آن بهره‏ئى ندارى و اما این یکى علمست، سپس رسول خدا صلى الله علیه و آله آن را دو نیمه کرد، نیمى را به على داد و نیمى را خود گرفت، سپس فرمود: در این تو با من شریک هستى و من با تو .

پس امام باقر(ع) فرمود: بخدا که پیغمبر صلى الله علیه و آله از آنچه خدایش تعلیم داد حرفى نیاموخت جز آنکه آنرا بعلى تعلیم  داد، سپس آن علم به ما رسید، آنگاه دست بر سینه خود نهاد .

اصول کافى جلد 1 صفحه: 393 روایة: 3

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد